• Snelle bezorging
  • Gratis verzending NL vanaf € 100,-
  • Duurzame & betrouwbare verzending via Fietskoeriers.nl
  • Snelle bezorging
  • Gratis verzending NL vanaf € 100,-
  • Duurzame & betrouwbare verzending via Fietskoeriers.nl

‘We love dresses, colour and retro’

Vanaf de eerste keer dat ik een kleurrijk jurkje van dit Zweedse merk in mijn handen heb, is mijn interesse gewekt. Waar komt die naam vandaan en wie zitten er achter dit bijzondere modemerk? Tijd voor een interview!

Cissi och Selma is sinds een paar jaar bij Love Peace & Joy te vinden. De retro ontwerpen passen perfect in het assortiment met een hoog ‘feel good’ gehalte. Het grote brein achter het merk is Cissi Centerwall. Zij gaf haar eigen naam en die van haar dochter Selma aan het kleurrijke Zweedse modemerk. Het begon allemaal in 2007 met een kleine kledingwinkel in Stockholm.

Retro uit Zweden

De eigenaresse vertelt over die begintijd: “Ik wilde mijn passie voor retro kleding delen met mensen. Ik dacht dat ik vast niet de enige was die deze kledingstijl leuk vind en ik had gelijk.” Ze begon met het verkopen van unieke jurken van een klein Zweeds merk dat tweedehands stoffen gebruikte. Ook verkocht ze kleding van Zweedse en Europese merken die goed bij haar eigen stijl pasten én bij haar ideeën over duurzaamheid.

Jurken voor alle vrouwen

Na een aantal jaren wilde ze haar eigen merk op de markt brengen en in 2013 was het zover. “We begonnen met een hele kleine collectie, die in de afgelopen jaren is ontwikkeld tot een collectie jurken bedoeld voor alle verschillende vrouwenlichamen en voor allerlei gelegenheden. Van feestjes tot zakelijk.” Twee keer per jaar komt het label nu met een nieuwe collectie.

“We doen ons uiterste best om de meest duurzame oplossingen te bedenken voor de productie van onze kleding, de keuze van stoffen en het ontwerpen.”

De kleding ontwerpt de eigenaresse zelf, samen met haar team. Ze vertelt trots over alle collega’s. “Josefine doet de technische kant en is productiemanager, ze helpt met ontwerpen, passen en productie. Dan zijn er Malin en Jessica, zij werken in onze winkels en helpen ook mee met het ontwerpen van onze collecties. Jossan zorgt voor alles wat met de groothandel te maken heeft en is financieel assistent. Calle is mijn partner en hij maakt ook deel uit van ons team. Hij doet de technische ondersteuning en eigenlijk alles wat de rest van het team niet kan of aan toekomt.”

Enkele jurkjes uit de huidige herfst-/wintercollectie.

Jaren vijftig, zestig en zeventig

Samen probeert het team ervoor te zorgen dat de kleding net even anders is dan andere merken. “We zijn dol op jurken, houden van kleur en zijn gek op retro. We zijn geïnspireerd door de jaren vijftig, zestig en zeventig. Het maakt ons vrolijk en we houden van de pasvorm die de kleding uit die jaren heeft. Alles komt samen in de ontwerpen.”

Cissi zou het geweldig vinden als nog meer vrouwen in de wereld de moed hebben om kleurrijke kleding te dragen. “Dat zou geweldig zijn, we zijn dol op dappere vrouwen. Onze klanten zijn onze belangrijkste inspiratiebron, we vinden het fijn om een verbinding aan te gaan. We krijgen vaak onmisbare input, ook over wat zij nog missen in onze collectie.”

“Ik vind dat kleding je lichaam moet versterken, niet verbergen.”

Zelf draagt zij het liefst kleding geïnspireerd door de jaren zestig. “De modellen Rut & Agneta bijvoorbeeld, de A-lijn of meer rechte jurken. Oh en in de zomer is mijn favoriete jurk om te dragen de droomjurk Greta, een typische jaren zeventig jurk.” Ze zou niet zo snel een jaren tachtig jasje met enorme schoudervullingen dragen. “Of grote kleding zonder vormen. Ik vind dat kleding je lichaam moet versterken, niet verbergen.”

Geen overproductie

Voor de toekomst hoopt deze kleurrijke onderneemster dat alle kleding nog duurzamer zal zijn, biologische stoffen, gerecyclede materialen en geproduceerd dichtbij huis. “Duurzaamheid is enorm belangrijk voor ons. We stellen onszelf constant de vraag hoe we nog beter kunnen werken. Ook zou ik graag willen dat er (bijna) geen overproductie meer is. Geen van onze kledingstukken zou in de uitverkoop moeten hoeven. Uitverkoop en ‘sale’ zijn producten van de snelle mode industrie, dat past niet bij duurzaamheid.”

Dat Love Peace & Joy het Zweedse merkt verkoopt kan zij wel waarderen. “Het is fijn dat zo meer Nederlandse vrouwen kennis kunnen maken met onze kleurrijke jurken. We houden van winkels die als niche kleding verkopen met een retro look.”

Een voorproefje van de zomercollectie, geshowd door Cissi herself.

Nieuwe modellen en veel fruit

Wat kunnen we nog verwachten voor de toekomst? “Nog meer jurken, nieuwe stijlen, heel veel kleur… Je kunt altijd rekenen op printjes geïnspireerd door vervlogen jaren en niet volgens de laatste trends.”

Voor de komende zomer kan ze ook al wat verklappen. “De meeste modellen komen elk seizoen terug, maar soms lanceren we een nieuwe stijl. Dat is altijd erg leuk, dus dat gaan we komende zomer weer doen.” Verder staat de zomercollectie in het teken van ‘smaak’. “Denk aan vrolijke en kleurrijke stoffen met prints van fruit.”

Laat die zomer straks maar komen, met deze vrolijke jurkjes zit dat wel goed!

Liefs,
Jolinda

Laat een reactie achter