Dag oud, hallo nieuw!

28 december 2018 16 reacties Ellen Das

Eind december al weer. Hét moment om even stil te staan bij het afgelopen jaar en de nieuwe plannen die in het vooruitzicht liggen.

Als ik afgelopen jaar laat passeren in mijn hoofd, dan overvalt me vooral een gevoel van dankbaarheid. Ik schreef het al eens eerder en ik vind het zo’n raar woord, maar ik weet geen ander woord dat de lading zo dekt. Dankbaarheid voor al die lieve klanten, mijn enthousiaste team en de mooie merken waar ik mee samenwerk. Ondernemen is soms een uitdaging, maar als het in grote lijnen uitpakt zoals je voor ogen hebt, dan is dat natuurlijk geweldig.

Het jaar van de focus

Vorig jaar rond deze tijd schreef ik over ‘Het jaar van de focus’. Alle pijlen volledig op Love, Peace & Joy richten. En hoewel ik daar niet continu heel bewust mee bezig was, heb ik een aantal grote stappen gezet en kan ik bij deze concluderen dat het aardig gelukt is. Fijn die focus, het heeft mij persoonlijk én de shop goed gedaan!

De hoogtepunten van 2018

Het eerste dat me te binnen schiet is het ontzettend geslaagde driedaagse evenement dat ik in het voorjaar organiseerde. Het heeft me weer eens doen realiseren dat, hoe heerlijk de vrijheid van het hebben van een webwinkel ook is, het echte ‘ontmoeten’ ook heel fijn is. Het organiseren ligt mij ook zeker, dus het zou maar zo een terugkerend gebeuren kunnen worden. In mijn hoofd genoeg plannen, de uitvoering hou ik nog even voor mezelf.

De nieuwe merken van afgelopen jaar waren Blutsgeschwister, Tranquillo en 4funkyflavours. Er is trouwens een duidelijke trend gaande voor meer duurzame merken en aangezien het is wat ik persoonlijk echt graag meer wil voor de shop, is het extra fijn als dat soort merken ook goed aanslaan. Het besef dat jullie en ik van dezelfde dingen blij worden, maakt voor mij dat ik mijn werk met heel veel plezier doe.

Teamuitbreiding

Het lijkt al veel langer, maar Merijntje begon begin dit jaar voor Love, Peace & Joy te bloggen. Een hele fijne aanvulling, want met haar inhoudelijke kennis over kleur en stijl voorziet ze ons van echt nuttige tips. Later dit jaar werd de samenwerking met Lillian wat intensiever en dat bracht ook weer een hele nieuwe, frisse wind. En Ingrid werd de nieuwe Insta-blogger en voorzag mij van kleurrijke input voor de Instagram-feed. Zo leuk!

Al ‘terug bladerend’ zie ik weer al die inspirerende blogs die gemaakt zijn dit jaar. Ruim 40 fantastisch geschreven verhalen met dito beelden. Wauw! In september gingen we met het team een zaterdag op pad. Niet iedereen had elkaar al eens ‘in het echt’ ontmoet, dus extra leuk om te zien dat het direct klikte onderling en er al snel geen speld tussen al dat geklets te krijgen was.

In oktober is Marit bij het team gekomen. Een hippe term van nu is ‘virtual assistant’ en dat dekt eigenlijk ook precies de lading voor de ondersteunende werkzaamheden die ze vol enthousiasme verricht. Marit is studente geneeskunde en in haar vrije uurtjes duikt ze achter haar laptop om aan de achterkant van de shop de vele klusjes af te maken waar ik inmiddels niet meer aan toe kom. Fijn!

Onwennig, maar ook een leuke nieuwe uitdaging was de start van het Love, Peace & Joy YouTube kanaal. Samen met de bloggers wil ik hier in 2019 nog iets meer de focus op gaan leggen. Filmpjes zijn toch weer een stukje persoonlijker en hoe fijn is het om de kleding daadwerkelijk bij iemand ‘in beweging’ aan te zien? Het doet nét even iets meer dan op een foto. Maar er zijn nog wel meer ideeën voor video, nu nog even de tijd zien te vinden of beter gezegd een goede planning voor maken…

Samenwerken in plaats van tegenwerken

Ik denk niet gauw in termen van ‘concurrentie’, zet dan liever samenwerkingen op waarbij we elkaar kunnen helpen. Want als jij op zoek bent naar die ene kleur of maat jas of jurk en ik heb deze niet meer, waarom zou ik je dan niet ergens anders heen sturen of proberen te ruilen? Nee, dat levert mij niet zoveel op en ja, dat kost me tijd, maar het maakt ons allemaal blij en dáár gaat het om.

Gelukkig zijn er tal van collega-ondernemers die er ook zo over denken en daaruit zijn leuke samenwerkingen ontstaan dit jaar. Toch heb ik helaas ook voor het eerst met wat minder leuke kanten van de concurrentie kennis gemaakt. Als je meer zichtbaar wordt, willen anderen je blijkbaar na-apen. Zuur is het wel als je veel tijd en energie steekt in bijvoorbeeld het ontwerp en de inhoud van (delen van) de website en je ziet daarvan ineens iets dat er wel heel erg op lijkt, bij een ander voorbij komen. Of foto’s waarvoor je een dag lang druk met een heel team in touw bent geweest die zonder te vragen gebruikt worden door anderen. Zo kan ik nog wel een heel boek open doen, tot op het hilarische af, maar ik probeer het los te laten. Het is frustrerend, maar het hoort er blijkbaar bij.

Geen Zalando of Wehkamp

Als je groeit, bereik je een groter publiek en daardoor komen er steeds meer vragen en opmerkingen over dingen als het zelf betalen van retourkosten, het überhaupt betalen van verzendkosten of kortingen halverwege het seizoen die elders gesignaleerd werden. Wanneer je gewend bent bij de ‘de grote jongens’ te shoppen dan begrijp ik dat ook best. Maar het volledig voor mijn rekening nemen van bijvoorbeeld de retourkosten past helemaal niet in de marges. En kortingen halverwege het seizoen, dat kan simpelweg niet. Ik kan (en wil!) ook geen Zalando of Wehkamp zijn. Gelukkig is daar wel begrip voor als ik dat uitleg.

Weloverwogen en bewuste keuzes maken

Bij deze wil ik dan ook nog eens benadrukken, dat ik graag investeer in samenwerkingen met duurzame merken, maar ook bijvoorbeeld de Fietskoeriers. Dat betekent dat ik zelf bijleg op de verzendkosten, maar ik doe dat omdat ik het belangrijk vind dat we met ons allen wat bewuster worden. Van hetgeen we consumeren tot het effect dat het heeft op de wereld om ons heen en de toekomst. Het klinkt misschien gek uit mijn mond, want ik verkoop nieuwe kleding en blijf ook het liefst niet met al te veel voorraad zitten aan het eind van het seizoen, maar mijn streven is dat je bij mij koopt, omdat mijn werkwijze je aanspreekt en dat je weloverwogen kiest voor dingen waar je lang plezier van hebt. Het is niet dat ik jullie die korting of gratis verzending niet gun, integendeel zelfs. Maar wel op een faire en verantwoorde manier.

Mijn wens voor 2019

Ik hoop dan ook dat jullie bij mij shoppen, omdat je blij wordt van mijn pakketjes, omdat mijn bloggers je inspireren en dat je terugkomt omdat je mijn service kunt waarderen.

When you buy from a small business, an actual person does a little happy dance

Ofwel, als je bij een kleine ondernemer koopt, dan steun je daarmee een droom. Het klinkt niet erg zakelijk, maar ik hoef daar niet rijk mee te worden. Ik wil plezier hebben en op een verantwoorde manier ondernemen, maar aan de andere kant is het ook gewoon het beleg op onze boterham.

Dit leek me een aangewezen moment om dat een keer te benoemen, want het is zoals het is. Er overheerst absoluut een positief gevoel, maar wil ik openheid geven van wat er achter de schermen speelt, dan hoort ook dit daarbij.

Nieuwe merken in 2019

Door naar het nieuwe jaar! Wat kun je zoal verwachten? Binnenkort dienen de nieuwe collecties zich aan en er komen weer drie nieuwe merken bij: Zilch, ArmedAngels en Mademoiselle Yéyé. Alledrie passen ze perfect bij het huidige palet aan merken van Love, Peace & Joy. Zilch is een Nederlands merk voor de kleurrijke vrouw. Vrolijke prints en een mooie kwaliteit bijpassende basics. Van de filosofie van ArmedAngels word ik echt heel erg blij. Niet achter de laatste trends aanhollen, maar eerlijke producten maken onder grote sociale verantwoordelijkheid.

Fair fashion in plaats van Fast Fashion

Was het voorheen nog wat basic, inmiddels vind je in hun collectie ook geweldige kleurrijke prints en prachtige vrouwelijke ontwerpen. Precies die heb ik er natuurlijk voor jullie uitgepikt.

Mademoiselle YéYé is de perfecte ‘retro’ aanvulling die we nog konden gebruiken. Op en top vrouwelijke elegantie, kleurrijk en vintage geïnspireerd. Een tikkeltje spannend, want de stoffen zijn minder rekbaar dan je gewend bent bij de andere merken. Maar de pasvorm is zo mooi, dat het vast goed komt. Ik kan niet wachten om het allemaal te laten zien!

Basics van biologisch katoen of bamboe

Sowieso kun je meer basics verwachten het komende seizoen, van biologisch katoen of bamboe, waardoor je direct de beste combinaties kunt shoppen en nog meer merken onderling kunt gaan combineren.

Zoals elk jaar stel ik ook nu weer de vraag: Wat vind jij? Op welke vlakken kan ik jouw shopervaring verbeteren, wat zou jij terug willen zien in de blogs of filmpjes, aan merken of type artikelen of welke punten moet ik juist absoluut niet veranderen? Laat het horen, we gaan er graag mee aan de slag!

Tot slot wil ik afsluiten met het voornemen jullie weer volop te inspireren in het nieuwe jaar in samenwerking met de rest van het team. Ik wens je een gezellige jaarwisseling, veel ‘love, peace & joy’ in 2019 en een dikke dank je wel voor al die kleine blije dansjes die ik afgelopen jaar mocht maken!

Liefs,
Ellen

Woont samen met Paul in het mooie centrum van Zutphen en is moeder van Merijn (2003) en Tije (2006). Ellen wordt blij van fotograferen, het voorjaar, wilde bloemen en retro printjes en geeft oude meubeltjes graag een nieuw leven.