Who’s That Girl volgt haar eigen visie

17 mei 2016 0 reacties Ellen Das

Dit seizoen, zomer 2016, hebben wij een er een nieuw merk dameskleding bij, waar wij zelf ontzettend blij mee zijn: Who’s That Girl. Ik sprak met ‘head of design’ Catherine Talpe over het ontstaan van dit vrolijke, retro merk, waar zij hun inspiratie vandaan halen en wat we in de toekomst nog van ze kunnen verwachten. Leuk zo'n kijkje achter de schermen bij één van onze favoriete merken. Lees je mee?

Hoe en wanneer is Who’s That Girl ontstaan?

Who’s That Girl is opgericht in 2002 in Antwerpen door een groepje vriendinnen met een zwak voor kleurrijke, een beetje gekke en makkelijk te dragen mode. Omdat ze vaak niet echt konden vinden wat hen helemaal aanstond of in elk geval niet in hun budget, ontstond er een idee… Na een flink aantal brainstormsessies gevoed door ernstige hoeveelheden koffie en chocolade besloten zij hun wilde plannen om te zetten naar realiteit: Het opstarten van een eigen collectie. Tot hun grote verwondering was het liedje van Madonna in de modewereld nog nergens terug te vinden, dus die naam werd snel geregistreerd.

Als eerste werkneemster kreeg ik carte blanche

Ik was de eerste werkneemster. Daar waar ontwerpers zich veelal moeten houden aan een bepaalde huisstijl ging dat hier niet echt op, want die was er simpelweg nog niet. Ik kreeg dus carte blanche. Ons doel was om mode te maken voor jonge meisjes, zo basic mogelijk. Ik begon met te bedenken hoe ik zou willen dat mijn dochter in de toekomst gekleed zou gaan. Beschaafd, naturel, positief, kleurrijk. Dus als de ‘girl-next-door’, maar wel met een knipoog.”

Who's That Girl

Be natural, feel good

Wat maakt jullie merk anders dan andere merken?

“Kijk naar de verschillende reclames en je ziet modellen vaak een tikkeltje hautain poseren en eigenlijk zien ze er allemaal hetzelfde uit. Wij gaan juist tegen die stroom in. Dus geen zwarte skinny als je overal zwarte skinny’s ziet, maar we houden vast aan onze eigen visie. Al vanaf het begin zie je dat onze modellen en onze kleding niet doorsnee zijn. We volgen de retro-trend, maar nooit op een pin-up-achtige manier. Onze kleding is draagbaar en de slogan ‘Be natural, feel good’ evalueert mee met de algemene tendens.”

Waar halen jullie inspiratie vandaan voor de collecties?

“In de beginperiode snuffelden we veel rond in tweedehands winkels, waar we de meest gruwelijke voze kleedjes (het Belgisch woord voor jurkjes – red.) kochten en die als uitgangspunt namen voor een nieuw ontwerp, waar we dan een mooie stof en dito print bij bedachten. Tegenwoordig halen we onze inspiratie overal vandaan. Door reizen, vintage postkaarten en stoffen, van alles.

Een print is bij ons altijd de basis van een nieuwe collectie

Waar anderen met een onopvallende basis beginnen, beginnen wij altijd met een print. Ik zie bijvoorbeeld een vogeltje of ontwikkel zelf een bloemetje en dat is dan de basis voor een nieuw thema. Het begint dus allemaal heel grafisch, met een opvallende all-over print en daar bouwen we de rest van de collectie omheen.”

Wat kunnen we in de toekomst nog verwachten?

“We blijven absoluut de vrolijke en naturel look behouden. Naast kleding, willen we ook meer lifestyle brengen, waarmee we ons DNA nog meer kunnen benadrukken. Dus in schoenen, kousen, toffe lingerie en misschien wel papierwaren. Als we meer tijd hebben in de toekomst zouden we graag naar een groter assortiment toewerken.”

Dank je wel Catherine voor je spontane medewerking aan dit interview, we blijven jullie ontwikkelingen op de voet volgen en zijn heel benieuwd met wat voor een moois jullie ons in de toekomst nog gaan verrassen.

Woont samen met Paul in het mooie centrum van Zutphen en is moeder van Merijn (2003) en Tije (2006). Ellen wordt blij van fotograferen, het voorjaar, wilde bloemen en retro printjes en geeft oude meubeltjes graag een nieuw leven.